نهادهای تاثیرگزار در فعالیت جهادی
دراسلام ایات و روایات بسیاری در رابطه با جهاد امده است . در فعالیت های جهادی نهادهای تاثیر گزار بسیار موثر در روند پیشرفت این امر مهم می باشد ....
دراسلام ایات و روایات بسیاری در رابطه با جهاد امده است .
در فعالیت های جهادی نهادهای تاثیر گزار بسیار موثر در روند پیشرفت این امر مهم می باشد . ازین رو با کمک گرفتن نهادهای تاثیر گزار سعی براین است که مشکلات محرومین حل شده و از این افراد در کشور به عنوان افرادی مفید استفاده شود .برای موفقیت ملت
. در فعالیتهای جهادی غیر از اجر و برکتی که خداوند به افراد عنایت میکند سازندگی است که در وجود افراد اتفاق می افتد و توانمندی برای عرصه های بزرگ و خیلی بالاتر و آن چیزی که این اتفاق را رقم می زند همان تحمل سختی هایی است که در اردوهای جهادی متوجه آن هستیم و همه این دشواری ها به نسبت آن چیزی که به دست می آورند در ساخته شدن بسیار ناچیز است ..
ازین رو نگرش گروههای خاص اصلاح و افکار عمومی نسبت به چیستی و کارکرد گروههای جهادی در نهادهای تاثیر گزار باید روشن شود. همچنین نهادهای تاثیرگزار مرتبط مانند صداوسیما، سازمان بسیج مستضعفین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات آحاد جامعه را با اهداف و برنامههای گروههای جهادی آشنا کرده و برکات فعالیتهای جهادی را با تهیه برنامههای رسانهای تأثیرگذار، تشریح کنند. همچنین مجموعه تنظیمگر و تسهیل گر فعالیتهای جهادی ایجاد شود که وظیفه شتاب دهندگی، پشتیبانی، هدایتگری، شناسایی و معرفی را بر عهده داشتهباشد. نظارت فراسازمانی بر سازمان و نهادهای مسئول و مرتبط با نهادهای تاثیر گزار و گروههای جهادی صورت گیرد
از طرفی به دلایل مختلفی ازجمله دورافتادگی و صعبالعبور بودن مسیرهای دسترسی به بیشتر مناطق روستایی و عشایری، حضور ادارات دولتی در این مناطق ضعیف است و به همین دلیل مشکلات و نیازهای ساکنان مناطق مذکور بهموقع و به شکل مناسبی شناسایی و مرتفع نمیشود. در مناطقی هم که دستگاههای دولتی حضور داشتهاند، مدیران، مسئولان و کارشناسان مربوطه اغلب بهدلیل شناخت ناکافی یا عدم اشراف و درک کافی از فرهنگ، ماهیت و کارکردهای متفاوت مناطق روستایی و عشایری، عمدتاً با همان نسخهها و رویکردهای دیوانسالارانه و متمرکز شهری، به تدبیر امور مناطق مذکور پرداخته و درنتیجه طرفی در توسعه روستایی و عشایری نبستهاند.
نتیجه اینکه دستگاههای دولتی بهتنهایی و با کمک نگرفتن از نهادهای تاثیرگزارنمیتوانند ساکنان مناطق روستایی و عشایری را از تله محرومیتی که در آن گرفتار هستند، نجات دهند و زمینه مداخله آنها در تعیین سرنوشت خویش را فراهم آورند. چهبسا عملکرد نامناسب دستگاههای دولتی در این زمینه و حاکم بودن نگاه بالا به پایین، سبب شده است ازیکسو اعتماد روستاییان و جوامع عشایری به این دستگاهها کمرنگ شود و ازسویدیگر توانمندیها و قابلیتهای مشارکتی اجتماعات روستایی تضعیف و وابستگی آنها به دولت تقویت شود.
ازطرفدیگر، بخش خصوصی به دلایلی ازجمله ماهیت نفعطلبی و سودمحوری و اینکه ریسک سرمایهگذاری و هزینه تولید در مناطق روستایی و عشایری بالاست، رغبت چندانی برای اجرای طرحهای فقرزدایی و محرومیتزدایی بهصورت عامالمنفعه در مناطق روستایی و عشایری ندارد.
ازاینرو است که حضور نهادهای تاثیرگزار و مشارکتساز با ماهیت غیردولتی و مردمی و با نیات و انگیزههای الهی، غیرمادی و عامالمنفعه برای شناسایی، پیگیری و رفع احتیاجات روستاییان و عشایر و بهطورکلی زمینهسازی تحقق اهداف انقلاب اسلامی نمود پیدا میکند. نهادهایی که امروزه با عناوین مختلفی مانند «سازمانهای غیردولتی، «سازمانهای مردمنهاد (سمن)»، «نهادهای عامالمنفعه و غیرانتفاعی» و «نهادهای اجتماعمحور» شناخته میشوند. سازمانهای مردمنهاد و غیردولتی، عمدتاً نقش تسهیلگر و میانجیگر بین بخشهای عمومی و خصوصی را ایفا میکنند
همچنین سازمانها یا نهادهای تاثیرگزار بهدلیل اینکه از ظرفیتهای نوآوری، پاسخگویی سریع به نیازهای محلی و ارائه خدمات مناسب برخوردارند و با ادبیات مشارکت مردمی و حسن تعامل با مردم محلی آشنایی دارند، میتوانند نقش بسیار مؤثری در آگاهیبخشی، اعتمادسازی، تغییر نگرش، ظرفیتسازی، توانافزایی و نهایتاً جلب مشارکت فعال مردم محلی داشته باشند
.
برای مثال بنیاد مستضعفان، نهاد انقلابی است که اساسنامه آن در تاریخ 1358/04/07 به تصویب رسید. مطابق با این اساسنامه، به مصرف رساندن درآمدهای بنیاد در راه بهبود وضع زندگی و مخصوصاً مسکن مستضعفان یکی از اهداف بنیاد مستضعفان قلمداد شده است. با وجود اینکه عنوان و اساسنامه بنیاد مستضعفان در چندین نوبت تغییر پیدا کرده است ولی بنیاد به فعالیت در عرصه فقرزدایی و محرومیتزدایی همچنان ادامه داده است.
بنیاد مستضعفان «حضور مؤثر در رفع استضعاف و نیز کمک به پیشرفت و عمران و آبادانی پایدار مناطق هدف در نقاط محروم» را بهعنوان یکی از مأموریتهای اصلی خود برشمرده و برای رسیدن به این مقصود، اقدامهایی نیز انجام داده است. در بنیاد مستضعفان معاونتی به نام «معاونت محرومین» شکل گرفته بود که در سال 1384 با تغییر ساختار مواجه شد و «بنیاد علوی» بهجای آن، بهعنوان بازوی محرومیتزدایی بنیاد مستضعفان و مسئول پیادهسازی «الگوی جامع آبادانی و پیشرفت کشور» تعیین شد. طبق اعلام بنیاد مستضعفان، در حال حاضر بنیاد علوی در 29 منطقه کشور مشغول پیادهسازی الگوی آبادانی و پیشرفت است بنیاد علوی برای انجام مأموریتهای خود، «مرکز حرکتهای مردمی و جهادی» را پایهگذاری کرده است.
یکی دیگر از نهادهای انقلابی، حساب 100 حضرت امام (ره) است که بهمنظور تأمین و ساخت مسکن برای مستضعفان افتتاح شد. پس از افتتاح حساب 100، نهادی به نام «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» شکل گرفت تا امر تهیه مسکن برای محرومان قاعدهمند شود.
«سازمان بسیج سازندگی» نهاد انقلابی دیگری است که یکی از فعالترین اقشار ۲۲گانه زیرمجموعه سازمان بسیج مستضعفین در زمینه فقرزدایی و محرومیتزدایی از مناطق روستایی و عشایری و محروم است. زمانی که زمزمههای انحلال جهاد سازندگی مطرح بود، مقام معظم رهبری «طرح تشکیل بسیج سازندگی» را برای استفاده از نیرو و نشاط جوانان در امر سازندگی و همچنین پر کردن اوقات فراغت آنان، در تاریخ 1379/02/17 در حضور فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران مطرح کردند و طی فرمانی خواستار بسیج قشر جوان در عمران و آبادانی مناطق روستایی با همکاری «نیروی مقاومت بسیج (سازمان بسیج مستضعفین فعلی)» و «وزارت جهاد سازندگی وقت» شدند.
پس از ادغام وزارت جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی در 1379/10/06، نقش بسیج سازندگی برای حفظ روحیه جهادی و تداوم مشارکت انقلابی در سازندگی کشور و پر کردن خلأ این وزارتخانه در اجرای امور عمرانی و آبادانی با برخورداری از فرهنگ و مدیریت جهادی پررنگتر شد. حتی شعار جهاد سازندگی به نام «همه با هم جهاد سازندگی» با کمی تغییر و تحت عنوان «همه با هم بسیج سازندگی» به شعار سازمان بسیج سازندگی تبدیل شد. در حال حاضر سازمان بسیج سازندگی در سطح کشور قرارگاههایی تحت عنوان «قرارگاه محرومیتزدایی» ایجاد کرده است. ضمناً در راستای کمک به جریانسازی حرکتهای جهادی، در مجموعه سازمان بسیج سازندگی، مرکز مطالعاتی به نام «مرکز مطالعات و هدایت حرکتهای جهادی» تعبیه شده است ].
علاوه بر موارد فوق، کمیته امداد امام خمینی (ره) ازجمله دیگر نهادهایی است که ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ ازسوی حضرت امام (ره) با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان کشور تأسیس شد. براساس ماده (6) اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) - مصوب «بررسی و شناخت انواع محرومیتهای مادی و معنوی نیازمندان و تبیین آنها و شناسایی افراد و خانوادههای لازمالحمایه در شهر، روستا و عشایر»، «پیشنهاد خطمشی، سیاستهای اجرایی و طرح و برنامههای مؤثر برای رفع محرومیتها در ابعاد مختلف به مراجع ذیربط با استفاده از تمام ظرفیتهای مردمی، دینی و قانونی» و «فراهم آوردن امکانات لازم بهمنظور توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانوادههای نیازمند از طریق استعدادسنجی، مهارتآموزی، ایجاد اشتغال، آموزشهای فنی و حرفهای و اعطای وام خدمات در حد توان» و «ارائه تسهیلات قرضالحسنه به نیازمندان در چهارچوب ضوابط مصوب هیئت امنا امداد امام» ازجمله وظایف این نهاد برشمرده شده است. کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز بهمنظور اشتغالزایی برای مددجویان و کاهش فقر و محرومیت آنها، اقدامهای مختلفی انجام داده است.
بنابراین نهادهای انقلابی متعددی برای رفع فقر و محرومیت در حال تلاش هستند .
دیگر نوشتهها