تاریخ نوشته: ۱۴۰۳/۸/۶
شماره : ۲۰۴

دیدگاه ابن تیمیه و وهابیت درباره زیارت

ابن تیمیه (1263-1328 م.)، یکی از علمای برجسته اهل سنت در قرن ‏هفتم هجری بود. او نظریات مختلفی در مورد عقاید و مناسک اسلامی داشت ‏که برخی از آن‌ها منجر...

دیدگاه ابن تیمیه و وهابیت درباره زیارت

ابن تیمیه (1263-1328 م.)، یکی از علمای برجسته اهل سنت در قرن ‏هفتم هجری بود. او نظریات مختلفی در مورد عقاید و مناسک اسلامی داشت ‏که برخی از آن‌ها منجر به بحث‌ها و جنجال‌هایی در جامعه مسلمانان شد. ‏یکی از موضوعات مورد بحث، زیارت قبور و به ویژه زیارت قبور پیامبران و ‏صالحین بود. ابن تیمیه در این زمینه مواضع خاصی داشت که بعدها ‏پایه‌گذار تفکرات وهابیت شد‎. ‎
مواضع ابن تیمیه درباره زیارت قبور
‏ ابن تیمیه در کتاب‌ها و رساله‌های خود، به‌ویژه در کتاب الرد علی الأخنائی ‏و اقتضاء الصراط المستقیم، بیان می‌کند که زیارت قبور اگر با نیت طلب ‏شفاعت یا کمک از مردگان باشد، نوعی شرک است. او معتقد بود که فقط ‏خداوند می‌تواند به انسان کمک کند و هرگونه طلب کمک از غیر خدا (حتی ‏پیامبران و اولیاء) شرک است. ابن تیمیه بیان می‌کرد که:‏
‏1.‏ زیارت برای دعا و توسل به مردگان ممنوع است‎.‎
‏2.‏ زیارت برای عبرت گرفتن و یادآوری مرگ جایز است
وی همچنین مخالف ساختن بناهای بزرگ و مشرف بر قبور و ‏تخصیص مکان‌های خاص برای عبادت در کنار قبرها بود و آن را ‏بدعت می‌دانست.‏
وهابیت و مخالفت با زیارت ‏
وهابیت، یک جنبش مذهبی اصلاح‌گرایانه است که در قرن 18 میلادی ‏توسط محمد بن عبدالوهاب در منطقه نجد عربستان شکل گرفت. این ‏جنبش به‌شدت بر بازگشت به آموزه‌های اولیه اسلام و پایبندی به توحید ‏خالص تأکید دارد. وهابیان معتقدند که بسیاری از اعمال مذهبی که در آن ‏زمان در میان مسلمانان رواج داشت، نوعی بدعت و شرک است، و یکی از ‏این موارد، زیارت قبور و طلب شفاعت از پیامبران و اولیاء است.‏
اصول فکری وهابیت درباره زیارت
‏ وهابیت بر این باور است که:‏
‏1.‏‎ ‎زیارت قبور برای طلب شفاعت یا کمک از افراد فوت‌شده، نوعی شرک ‏محسوب می‌شود. محمد بن عبدالوهاب و پیروان او اعتقاد دارند که خداوند ‏تنها موجودی است که می‌تواند شفاعت کند و یاری رساند، و هرگونه ‏درخواست کمک از فردی که درگذشته است (حتی اگر پیامبر یا ولی خدا ‏باشد) نوعی شرک به‌شمار می‌رود.‏
‏2.ساخت مقبره‌ها و ضریح‌های بزرگ بر روی قبور، از نظر وهابیان بدعتی در ‏دین است. آن‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که ساخت بناهای بزرگ و تزیینی ‏بر روی قبور پیامبران و اولیاء، مردم را به پرستش این مکان‌ها و افراد ‏دفن‌شده در آن‌ها هدایت می‌کند.‏
‏3.‏‎ ‎زیارت قبور به قصد طلب حاجت یا انجام مناسک خاص در کنار قبور، ‏عملی است که وهابیان آن را محکوم می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها، این اعمال در ‏اصل انسان را از توحید خالص منحرف کرده و نوعی شرک و بدعت است:‏
‏4.عبادت و دعا فقط باید به خداوند متعال تعلق داشته باشد و هیچ‌گونه ‏واسطه‌ای بین خدا و بندگان نباید وجود داشته باشد. این تفکر ریشه در ‏تفکرات سلفی دارد و وهابیان خود را بازگشت‌کنندگان به آموزه‌های اصیل و ‏اولیه اسلام می‌دانند‎. ‎
مخالفت با زیارت قبور پیامبر (ص) ‏
یکی از نقاط اصلی اختلاف میان وهابیان و دیگر مسلمانان، به ویژه مسلمانان ‏سنی و شیعه، زیارت قبر پیامبر اسلام (ص) در مدینه است. وهابیان ‏معتقدند که زیارت قبر پیامبر نباید با نیت توسل و طلب شفاعت از ایشان ‏صورت گیرد. هرگونه درخواست کمک از پیامبر در حالت وفات، از دیدگاه ‏وهابیان با توحید منافات دارد و شرک محسوب می‌شود‎. ‎
محمد بن عبدالوهاب به شدت با این‌که مردم به قصد طلب شفاعت و حاجت ‏به قبر پیامبر (ص) یا قبور دیگر صالحین بروند، مخالف بود و این موضوع را ‏یکی از موارد اصلی انحراف در اعتقادات مسلمانان می‌دانست‎. ‎
آیات قرآنی مورد استناد وهابیان وهابیان برای تأیید دیدگاه‌های خود در ‏خصوص مخالفت با زیارت قبور و توسل به مردگان، به برخی از آیات قرآن ‏استناد می‌کنند که بر توحید و پرهیز از شرک تأکید دارند. این آیات از ‏جمله موارد زیر هستند‎: ‎
‏1.‏‎ ‎سوره فاطر، آیه 13-14: «وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ ‏‏* إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ
‎ ) ‎و کسانی که به جای او می‌خوانید [حتی] مالک پوست نازک هسته خرما ‏هم نیستند. اگر آن‌ها را بخوانید، دعای شما را نمی‌شنوند، و اگر هم بشنوند، ‏پاسخی به شما نخواهند داد‎(.‎
‎) ‎این آیه به این نکته اشاره دارد که مردگان نه توانایی شنیدن دارند و نه ‏می‌توانند به دعای انسان‌ها پاسخ دهند‎.‎
‏2.‏‎ ‎سوره زمر، آیه 3: «أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا ‏نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى
آگاه باشید، که دین خالص برای خداست. و آنان که به جای او دوستانی ‏گرفته‌اند [می‌گویند] ما آن‌ها را نمی‌پرستیم جز برای این‌که ما را به خدا ‏نزدیک کنند.‏
این آیه نیز به اعتقاد وهابیان دلیلی برای منع توسل به مردگان است، زیرا ‏استفاده از افراد واسطه میان خدا و انسان‌ها، با مفهوم توحید در تضاد است‎. ‎دیدگاه‌های محمد بن عبدالوهاب ‏
محمد بن عبدالوهاب در کتاب‌های خود از جمله کتاب التوحید، به شدت به ‏مبارزه با آنچه که او شرک و بدعت می‌خواند، پرداخته است. او در این ‏کتاب‌ها بیان می‌کند که مسلمانان باید به «توحید خالص» بازگردند و هر ‏گونه عملی که حتی به ظاهر به شرک شباهت دارد، باید کنار گذاشته شود. ‏از جمله این اعمال، توسل به مردگان، زیارت قبور با نیت شفاعت و ساخت ‏بناهای بزرگ بر روی قبور است‎. ‎
تخریب اماکن مقدس
تخریب اماکن مقدس در تاریخ اسلام به‌ویژه در مناطق مکه و مدینه یکی از ‏پیامدهای جدی ظهور و گسترش وهابیت در شبه‌جزیره عربستان بود. ‏وهابیان که تأسیس آن به محمد بن عبدالوهاب در قرن 18 میلادی ‏بازمی‌گردد، به شدت با هرگونه نماد یا ساختمان مرتبط با قبور پیامبران، اهل ‏بیت، صحابه و اولیاء خدا که موجب زیارت و تجمع مردم می‌شد، مخالفت ‏کردند. این تخریب‌ها بیشتر به منظور از بین بردن آنچه که وهابیان بدعت یا ‏شرک می‌دانستند، صورت گرفت‎. ‎
ریشه‌های فکری وهابیان برای تخریب اماکن مقدس وهابیان با استناد به ‏تفکرات ابن تیمیه و دیدگاه‌های خود محمد بن عبدالوهاب، معتقد بودند که:‏
‏1.ساختن بنا بر روی قبور پیامبران و اولیاء خدا یا حتی قرار دادن ضریح و ‏نمادهای تزئینی بر آن‌ها، مردم را به بت‌پرستی و شرک می‌کشاند. از نظر ‏وهابیان، مردم با توسل و طلب شفاعت از افراد مدفون، ممکن است آن‌ها را ‏شریک خدا در پرستش و عبادت بدانند.‏
‎ ‎‏2. جمع شدن مردم برای دعا در کنار قبور، به‌ویژه اگر با نیت طلب حاجت ‏یا شفاعت از مردگان باشد، یک بدعت است که در قرون پس از پیامبر به ‏اسلام اضافه شده و باید از بین برود تا به توحید خالص بازگردیم.‏
‎. 3 ‎پاکسازی آثار باستانی و اماکن مذهبی که به عقیده آن‌ها، نماد شرک ‏است، ضروری است تا مردم فقط به خداوند یگانه توجه کنند و واسطه‌ای ‏بین خدا و بندگان نباشد‎. ‎
این تفکرات باعث شد تا وهابیان از اوایل قرن 19 میلادی به‌طور مستقیم ‏اقدام به تخریب بسیاری از اماکن مقدس و زیارتگاه‌ها کنند.‏
تخریب‌های اولیه وهابیان در قرن 19 ‏
اولین دوره از تخریب اماکن مقدس توسط وهابیان به اوایل قرن 19 میلادی ‏‏(در سال 1806 م.) بازمی‌گردد. در این زمان، وهابیان موفق به تسلط بر ‏شهرهای مکه و مدینه شدند و بسیاری از زیارتگاه‌ها، مقبره‌ها و اماکن ‏تاریخی مقدس را که به پیامبر (ص)، اهل بیت و صحابه او منتسب بود، ‏تخریب کردند. این تخریب‌ها شامل موارد زیر بود‎: ‎
‏1.تخریب مقبره‌ها و زیارتگاه‌های بقیع‎: ‎
بقیع محل دفن بسیاری از افراد برجسته اسلام، از جمله چهار امام ‏شیعه (امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) ‏و امام جعفر صادق (ع))، فاطمه بنت اسد (مادر امام علی (ع))، و ‏برخی از همسران و دختران پیامبر اسلام (ص) است. وهابیان، ‏مقبره‌های موجود در بقیع را به‌عنوان نمادهایی از بدعت و شرک در ‏سال 1806 تخریب کردند.‏
‏2.تخریب دیگر مقبره‌ها و زیارتگاه‌ها در مکه و مدینه‎: ‎
وهابیان همچنین برخی از زیارتگاه‌های منتسب به پیامبر و اهل بیت ‏را در مکه و مدینه ویران کردند. این شامل زیارتگاه‌های مربوط به ‏خاندان پیامبر و برخی از صحابه او می‌شود. وهابیان به‌شدت با این ‏باور که مردم به این زیارتگاه‌ها برای طلب شفاعت و دعا می‌روند، ‏مخالفت داشتند‎. ‎
تخریب دوم بقیع (1925 م.) ‏
مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موج تخریب اماکن مقدس توسط وهابیان در ‏دومین دوره سلطه آن‌ها بر حجاز، یعنی در سال 1925 میلادی، ‏رخ داد. این واقعه با روی کار آمدن آل سعود و تأسیس پادشاهی ‏سعودی همراه بود. در این دوره‎: ‎
‏1.تخریب مجدد قبرستان بقیع‎: ‎
پس از تسلط آل سعود بر مدینه در سال 1925، تمامی بناها، ‏گنبدها و ضریح‌های قبرستان بقیع که در دوره‌های قبلی ‏بازسازی شده بود، بار دیگر و به‌طور کامل تخریب شدند. این ‏تخریب، شامل مقبره‌های چهار امام شیعه و بسیاری از افراد ‏برجسته اسلامی بود‎.‎
‎ ‎‏2.تخریب مقبره‌ها و اماکن مقدس در مکه‎: ‎بسیاری از ‏زیارتگاه‌ها و مقبره‌های موجود در مکه، از جمله خانه محل تولد ‏پیامبر اسلام (ص) و دیگر مکان‌های تاریخی که به دوره پیامبر ‏مربوط می‌شدند، به دستور حکومت سعودی و پیروان وهابیت ‏تخریب شدند‎. ‎
دلایل تخریب اماکن مقدس از دید وهابیت
‏ وهابیان معتقد بودند که ساخت بناهای یادبود و زیارتگاه‌ها بر ‏روی قبور پیامبران، امامان، صحابه و اولیاء، مردم را به سمت ‏غلو و شرک می‌کشاند. از دیدگاه آن‌ها، این اقدامات باعث ‏می‌شود که مردم به جای خداوند، به کسانی که در این قبور ‏مدفون هستند توسل جویند و از آن‌ها طلب کمک کنند، که ‏این مسأله مخالف آموزه‌های توحید خالص در اسلام است. ‏وهابیان با تفسیری خشک و محافظه‌کارانه از مفهوم توحید، به ‏مبارزه با هرگونه نماد یا عملی که ممکن بود باعث «شرک» ‏شود، پرداختند‎. ‎
واکنش‌ها و مخالفت‌ها با تخریب اماکن مقدس
‏ تخریب بقیع و دیگر اماکن مقدس با واکنش‌های گسترده‌ای از ‏سوی مسلمانان سراسر جهان مواجه شد. شیعیان به‌ویژه نسبت ‏به تخریب قبرستان بقیع که محل دفن امامان و اعضای خاندان ‏پیامبر (ص) بود، اعتراض کردند. اهل سنت نیز با تخریب اماکن ‏تاریخی و زیارتگاه‌های مرتبط با صحابه و خاندان پیامبر مخالفت ‏کردند‎.‎
این تخریب‌ها از سوی علمای مسلمان به‌عنوان بی‌حرمتی به تاریخ اسلام و ‏مکان‌های مقدس تلقی شد. بسیاری از علما و اندیشمندان مسلمان استدلال ‏کردند که زیارت قبور و احترام به پیامبران و صالحان نه تنها شرک نیست، ‏بلکه عملی مشروع و مورد تأیید سنت اسلامی است. آن‌ها معتقدند که ‏زیارت قبور، یادآوری مرگ و عبور از دنیا و نوعی عبادت است که روح انسان ‏را به تواضع و نزدیکی به خدا سوق می‌دهد.‏
نمونه‌هایی از اماکن مقدس تخریب‌شده
‏1.‏‎ ‎بقیع الغرقد‎: ‎
یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قبرستان‌های اسلامی که محل دفن چهار امام ‏شیعه و بسیاری از افراد برجسته دوره پیامبر است. گنبدها و ضریح‌های ‏موجود در این قبرستان دوبار، در سال‌های 1806 و 1925، تخریب شد‎. ‎
‏2.‏‎ ‎خانه محل تولد پیامبر (ص)‏‎: ‎
این مکان که به‌عنوان محل تولد پیامبر اسلام شناخته می‌شود، ابتدا به ‏مسجد تبدیل شده بود اما بعدها توسط وهابیان و حکومت سعودی تخریب ‏شد. در حال حاضر، این مکان به یک کتابخانه تبدیل شده است‎. ‎
‏3.‏‎ ‎مکان‌های تاریخی در مکه و مدینه‎: ‎بسیاری از خانه‌ها و بناهای تاریخی که ‏به دوره پیامبر و اهل بیت او بازمی‌گشت، توسط وهابیان به منظور جلوگیری ‏از زیارت و توسل تخریب شد

نقد مخالفان
مخالفان وهابیت، از جمله علمای اهل سنت و شیعه، دیدگاه‌های وهابیان را ‏به چالش می‌کشند. آن‌ها بر این باورند که زیارت قبور با نیت احترام و ‏یادآوری مرگ، نه تنها بدعت نیست، بلکه عملی است که خود پیامبر اسلام ‏‏(ص) و صحابه او انجام می‌دادند. همچنین، آیات قرآن که درباره شفاعت و ‏توسل صحبت می‌کند، بر این نکته تأکید دارند که شفاعت در روز قیامت به ‏اذن خداوند ممکن است. ‏
مخالفان به آیاتی همچون‎: ‎
‏1.سوره نساء، آیه 64: «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ ‏وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا
‎ ‎و اگر آنان هنگامی که به خود ستم کردند، نزد تو می‌آمدند و از خدا طلب ‏آمرزش می‌کردند و پیامبر هم برای آن‌ها طلب آمرزش می‌کرد، خدا را ‏توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند.‏
این آیه به شفاعت پیامبر اشاره دارد و مخالفان وهابیت از آن برای توجیه ‏جواز توسل استفاده می‌کنند‎. ‎
منابع‎: ‎محمد بن عبدالوهاب، کتاب التوحید‎. ‎
القرآن الكريم‎. ‎
تاریخ تخریب بقیع، منابع تاریخی مختلف.‏
مخالفان وهابیت اعتقاد دارند که وهابیان با تفسیر سخت‌گیرانه و گاه نادرست ‏از مفاهیم توحید و شرک، برخی از سنت‌های اسلامی را از بین برده‌اند و ‏این تفسیرها با آموزه‌های اصلی اسلام همخوانی ندارد‎.‎

زیارت ابن تیمیه وهابیت درباره علمای تفکرات دعا و توسل عبادت قبرها پیامبران صالحین غیر خدا مردگان بحث جنجال ها جامعه مسلمانان طلب شفاعت جنبش مذهبی عربستان

دیگر نوشته‌ها

شکر خدا که تحت لوای خدیجه ایم