فعالیت های جهادی بانوان در جامعه
درایران اسلامی تا به الان زنان همپای مردان در همه ی عرصه های موثر اجتماعی سیاسی اقتصادی کشور فعالیت داشته اند و همچنین این در این امر مهم نیز بانوان...
درایران اسلامی تا به الان زنان همپای مردان در همه ی عرصه های موثر اجتماعی سیاسی اقتصادی کشور فعالیت داشته اند و همچنین این در این امر مهم نیز بانوان جامعه اسلامی به طور چشم گیر نقش آفرینی کرده اند .
چه بسا اسلام نه تنها مخالف حضور زنان در جامعه نیست بلکه جایگاه زن در قرآن کریم از حضرت آسیه به عنوان الگویی نه تنها برای زنان بلکه برای همه ب افراد ذکر شده است .
سوره توبه آخرین سوره ای است که در دوران 23 ساله نزول قرآن، نازل شده که در آیه 71 آن با نام بردن جدا گانه از مرد مؤمن و زن مؤمن می فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ» یعنی زن مؤمنه هم می تواند ولایت پیدا کند و در واقع به زن ولایت را می بخشد؛ پس از طرح مسأله ولایت از امر به معروف که نقشی اجتماعی است در آیه نام برده شده که زن هم نباید نسبت به هنجارها بی تفاوت باشد.
زنان ایرانی باید جایگاه خود را به خوبی شناخته و بدانند هیچ مقامی توان رقابت با جایگاه مادری را ندارد.
زنان در جامعه اسلامی می توانند با مطالعه دقیق در این زمینه فرصت¬های شکوفایی، رشد و سعادت را برای خود و بانوان دیگر فراهم کنند.
در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس موثرترین نقش را بانوان داشتند و تداوم این نهضت هم به دست زنان اتفاق خواهد افتاد. حجم سنگین تمرکز دشمنان بر دوش بانوان و دختران است و ما باید از ظرفیت های بالقوه و بالفعل زنان برای تاریخ سازی و تحول اجتماعی و مقابله با دشمنان کشور استفاده کنیم.
در گذشته بانوان به عنوان شیرزنان عرصههای جنگ و نبرد در پشت جبهه نقش داشتند و فرزندان و همسران خود را برای دفاع از مرز وبوم راهی جبهههای حق علیه باطل میکردند و زن ایرانی در دفاع مقدس نمونه واقعی از خانواده اسلامی بود و اثرگذاری جدی در جامعه داشت.
اما آنچه امروز مسلم است این است که مقتضیات امروز انقلاب اسلامی تغییر پیدا کرده و باید بدانیم جامعه از زنان چه انتظاری دارد و نقش امروز بانوان چیست؟ زنان رهبران مقاصد پیشرفت اسلامی ایرانی هستند، لذا باید به این توانمندی برسند و آن در حوزههای مختلف به اثبات برسانند.
زنان باید در جامعه حضور داشته باشند و فعالیتهای اجتماعی انجام بدهند اما این به آن معنی نیست که همه باید در خیابانها باشند. ما میتوانیم خیلی از فعالیتها را در خانه و حتی در فضای مجازی انجام دهیم. پس فقط انگیزه و دغدغهمند بودن مهم است وگرنه خانم و آقا ندارد همه میتوانند در این حوزه فعالیت کنند.
الگوی زن بسیجی همان الگوی زن موفقی است که بر وظایف خود در حفظ و تعالی خانواده در قالب نقش همسری و مادری آگاه است و هم نقشآفرینی در عرصه اجتماعی و سیاسی را به عنوان یک وظیفه مهم برای خود میپندارد. امروز این وظیفه خطیر بر عهده زنان و بانوان بسیجی است که این ویژگی را به عنوان یک الگوی موفق جهت تعالی خانواده و پیشبرنده جامعه کمال جو معرفی کنند.
در روزگار بیرحمی که زیر بار فشارهای اقتصادی و در تیررس معضلات رنگارنگ اجتماعی و فرهنگی هر کسی بهدنبال آن است گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و رنگوروی زندگی مدرن برخی را آنچنان درگیر و مجذوب خود ساخته است که بیشتر از زندگی در دنیای واقعی در فضاهای مجازی خود غرق شدهاند، جوانانی هم هستند که کنار تمام مشکلات ریز و درشت شخصی خود، دغدغه «دیگران» را هم دارند. دغدغه آن کسانی که فرزندانشان در غم محرومیت شبها گرسنه میخوابند و یا روستاها و مناطقی که در بازی سیاست مسئولین مختلف نقشی ندارند و سالهاست که زیر پونز پوستر نقشههای مسئولین جا ماندهاند.
«گروههای جهادی» سالهاست که تنها گوش شنوا برای شنیدن دردهای محرومان این دیار هستند، جوانانی که با کارهای خودجوش فرهنگی در حاشیههای پایتخت، شهرستانهای دورافتاده و روستاهای مختلف تلاش دارند دردی از دردهای مردم محروم و مستضعف جامعه دوا کنند. بخش مؤثر و فرهنگی این گروههای جهادی را بانوان جهادگر تشکیل میدهند، بانوانی که کنار تمام فعالیتهای جهادی برای رفع محرومیت معیشتی با اتکا بر اصل تربیت اسلامی، پیگیر بحث آموزشی، فعالیتهای فرهنگی و توانمندسازی زنان میان اقشار دیده نشده کشور هستند تا کمکی به رفع فقر فرهنگی این مناطق کرده باشند.
علاوه بر حضور فعال زنان در جامعه و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در راستای مشارکت در فعالیت اقتصادی، باید در زمینه توانمندسازی آقایان در مناطق محروم که وظیفه اصلی تأمین معیشت را دارند، اما به واسطه شرایط محیطی شرایط برایشان مهیا نیست، نیز فعالیت داشته باشیم. در فعالیت جهادی مناطق محروم هم به این مسائل مهم توجه میکنیم.
اشتغال زنان باید اختیاری باشد دولت به واسطه فنی حرفه ای وامهای اشتغال خانگی را برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته تا زنان بتوانند توانمند شوند و به خوداشتغالی برسند.
جهاد عفاف و حجاب، تشکیل خانواده و فرزندآوری از گونه های اختصاصی جهاد زنان جامعه است از جمله فعالیت های زنان می¬توان شرایط بحرانی کرونا را مثال زد که زنان در تولید ماسک و لباس¬های مخصوص کادر درمان به طور گسترده فعالیت میکردند .
بانوان در جامعه ایران تا کنون در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی از جمله دوران نهضت، دوران انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن حضور فعال داشتهاند و در تظاهرات، راهپیماییها، خدمات پشت جبهه، درمان مجروحین، انتخابات و گزینش فرد اصلح، فعالیتهای داوطلبانه، امور خیریه و... شرکت کردهاند.
اسلام زن و مرد را به عنوان دو جنسی معرفی میکند که در کنار هم جامعه را تشکیل و دوش به دوش هم مراحل کمال را طی میکنند و اگر خداوند برای آنان در برخی موارد تقسیم کاری را مقدر کرده است به خاطر این میباشد که مصالح جامعه بهتر اداره شود و الا از نظر خلقت و جایگاه آن دو در نزد خدواند و مراحلی که میتوانند از نظر معنوی به آن برسند هیچ تفاوتی وجود ندارد.
زنان متدین امروزی همچون بانوان زمان انقلاب، با فعالیتهای علمی، فرهنگی و پژوهشی خود در تثبیت و حفظ این انقلاب که ثمره خون شهیدان است سهیم هستند و با فعالیتهای جهادی در عرصههای مختلف امتدادگر فداکاریهای زنان دوران دفاع مقدس میباشند.
همچنین برخی دیگر از گروههای جهادی زنان در عرصه کارآفرینی فعالیت دارند و در ایجاد مهارتافزایی بین خواهران عزیزی که جویای کار هستند و برای تأمین معیشت زندگی خود نیازمند فعالیت اقتصادی هستند مهارتهای لازم را به این عزیزان منتقل میکنند و با دادن مشاورهای لازم در زمینه کارآفرین و اشتغال به آنها کمک میکنند. در بخش دیگر گروههای جهادی زنان در زمینه کمکهای مؤمنانه و خدماترسانی به زنان سرپرست خانوار مشارکت دارند. همچنین با فعالیتهای متنوع جهادی در سطح محلات سعی میکنند با حداقل امکانات در هر کجا که خللی وجود دارد با حضورشان به نیازهای مردم پاسخ بدهند. گروههای جهادی با خدمات فرهنگی و آموزشی از دیگر گروههای جهادی ما هستند.
حرکتهای جهادی طی سالهای گذشته برای مردم مناطق محروم منشأ برکات زیادی بوده و در مواردی توانسته فاصله محرومیت را کاهش دهد. نکته قابل توجه در این میان حضور بانوان و دختران جوان در این گروههای جهادی است. بانوان جهادگری که برخی شان خود گروه جهادی راه انداختهاند و حالا سالهاست کار جهادی میکنند تا ثابت کنند کار جهادی فقط مردانه نیست و جهادگران زن نیز میتوانند در عرصههای فرهنگی با تغییر نگاه و سبک زندگی مردم مناطق محروم منشأ اثر باشند. هرچند حرکتهای جهادی نیز همچون هر حرکت دیگری با برخی آسیبهای ناشی از ناهماهنگی یا موازیکاریها مواجه است با تمام اینها، اما جهادگران به میدان آمدهاند تا هر جا که کاری بر زمین مانده و خلأیی موجود است کمر همت ببندند و بانوان جهادگر هم به حوزهای ورود یافتهاند که از همه حوزهها مظلومتر است. خواهران جهادی در روستاها کار فرهنگی میکنند و میکوشند تا سبک زندگی ایرانی اسلامی را در مناطقی که در کنار فقر مادی از فقر فرهنگی رنج میبرند احیا کنند.
دیگر نوشتهها